TURYSTYKA
Walory turystyczne

Baseny kąpielowe

Baseny kąpielowe w Dobromierzu zostały oddane do użytku w 1991 roku. Położone są na obrzeżach w górnej części miejscowości z rozległymi widokami na podgórskie równiny.

Kompleks składa się z trzech niecek:

• "Duży basen"
    25mx50m o głębokości od 120cm do 180cm

• "Średni basen"
    - 25mx25m o głębokości 120cm

• "Brodzik"
    - 5mx2m o głębokości do 60cm

Obiekt odwiedzają nie tylko mieszkańcy gminy, ale również mieszkańcy ościennych miejscowości (Wałbrzych, Świebodzice, Strzegom). Basen cieszy się bardzo dobrą opinią. Rekordowa liczba sprzedanych biletów w ciągu jednego dnia wyniosła - 1875 szt.

Zbiornik wodny "Dobromierz"

Krajobrazowo-przyrodnicze walory gminy związane są także ze zbiornikiem "Dobromierz", malowniczo położonym w otulinie Książańskiego Parku Krajobrazowego - ulubione miejsce spacerowiczów Dobromierza. Wybierając się na pieszą wycieczkę wokół zalewu możemy tam napotkać wiele chronionych i rzadkich gatunków zwierząt, na przykład: bociana czarnego, orła rybołowa, czaplę, zimorodka, muflona, bobra, borsuka, oraz roślin takich jak: cis karłowy, platan, tulipanowiec i wilcze łyko.

Szlaki turystyczne:

• Szlak zielony - Szlak Zamków Piastowskich o długości 146 km, jest to szlak pieszy, górski, rozpoczyna się w Grodnie, a kończy w Grodźcu, przebiega przez Dobromierz i Kłaczynę,

• Szlak niebiesko - żółty - Szlak Ułanów Legii Nadwiślańskiej o długości 53,3 km, jest to szlak pieszy, górski, rozpoczynający się w Strzegomiu, wędrujący przez Dobromierz i Pietrzyków do Świdnicy,

• Szlak niebieski - Szlak Martyrologii o długości 22 km, jest to szlak pieszy, nizinny, rozpoczynający się w Jaworze, a kończący się w Strzegomiu, przebiega przez Czernicę i Gniewków.

Szlak Zamków Piastowskich (zielony) ok. 146 km

Szlak biegnie głównie pogórzami przez piękne tereny województwa Dolnośląskiego. Formalnie nie zalicza się do szlaków nizinnych. Zaczyna się na Pogórzu Kaczawskim, u stóp bazaltowego stożka góry Grodziec, gdzie usytuowany jest pochodzący z XV w. Zamek Grodziec oraz gotycki kościół.

Dalej szlak prowadzi przez Wleń, Bolczów z ruinami zamku z XI w., Płoninę z ruinami Zamku Niesytno z XV w. i renesansowym dworem z XVI w., Bolków z piastowskim zamkiem Książąt Świdnicko-Jaworskich z XIII w., Świny z ruinami zamku z XII w. i zamek Cisy wybudowany w końcu XIII w., do Książa, gdzie znajduje się największy na Śląsku zespół zamkowy wybudowany w końcu XIII w. przez księcia Bolka I.

Zamek wielokrotnie przebudowywany zachował fragmenty gotyckie, renesansowe i barokowe. Z wieży zamkowej roztacza się rozległy widok na Pogórze Wałbrzyskie i Książański Park Krajobrazowy. Następnie szlak wiedzie przez Modliszów i Złoty Las do Zagórza Śląskiego, gdzie kończy się na zamku Grodno, w którym znajduje się Muzeum Regionalne PTTK.

Szlak Ułanów Legii Nadwiślańskiej (niebiesko – żółty), Strzegom – Dobromierz ok. 1.30 godz.

Przez Gminę Dobromierz biegnie szlak Ułanów Legii Nadwiślańskiej, walczących u boku Napoleona. Kolor szlaku odpowiada barwom mundurowym Legii Nadwiślańskiej – polskiej formacji wojskowej w służbie cesarza. Szlak wytyczono w 1960 r. dla upamiętnienia przemarszu tą trasą i stoczonej między Strugą a Szczawnem 1 807 r. zwycięskiej bitwy z wojakami pruskimi przez żołnierzy polskich.

Szlak przebiega od Strzegomia, przez Szczawno – Zdrój do Świdnicy (ok. 5 godz.). Jego całkowita długość to 53 kilometry.

Wycieczkę można zacząć od Strzegomia, kierując się szlakiem oznaczonym kolorem niebiesko-żółtym, idąc wzdłuż rzeki Strzegomki docieramy do wsi Stawiska, skąd prosta droga prowadzi do Dobromierza (7 km). Jest to najbardziej malownicze miejsce na szlaku. Bardzo dobrze widoczna jest w tym miejscu linia Sudetów, z prawej strony Wzgórza Strzegomskie z widocznymi ścianami kamieniołomów, wszystko urozmaicone ciemnymi płatami lasów na horyzoncie. Docierając do Dobromierza, po lewej stronie mijamy otoczony murem pałac w stylu klasycystycznym. Od przystanku PKS idziemy w górę przez dawny park, aż do ul. Cmentarnej; następnie ul. Krótką, aż na wzniesienie na którym stoi późnogotycki kościół św. Marcina z XVI w. Obok kościoła znajdują się ślady grodziska Ślężan z IX – X w. o czym informują napisy na kamiennym słupie. Z tego miejsca rozprzestrzenia się piękny widok na zbiornik wody pitnej. Następnie szlak wiedzie w dół ulicą Ogrodową aż do ul. Bolesława Chrobrego.

Warto na chwilę zejść ze szlaku by zobaczyć odremontowany w 2009 r. z okazji setnej rocznicy założenia Dobromierza ratusz i ul. Kościuszki z malowniczymi kamieniczkami z XIX w.

W dalszym etapie szlak biegnie do wsi Pietrzyków (ok. 30 min.) Warto dodać że za Pietrzykowem w lesie szlak zakręca ostro o ok. 150° w miejscu, odtąd już idąc wzdłuż rzeki dochodzimy do wsi Chwaliszów.

Z tego miejsca można zejść na szlak Zamków Piastowskich (zielony), który prowadzi do zamku Cisy.

Szlak Martyrologii (szlak niebieski) ok. 22 km, ok. 3 godziny marszu:

Celem wycieczki szlakiem martyrologii, jest były obóz koncentracyjny Gross – Rosen. Całą trasę można przejść w czasie jednodniowej wycieczki pieszej.

Szlak rozpoczyna się w Jaworze – wiedzie on min. przez Rynek, wzdłuż wieży strzegomskiej aż do ulicy Szpitalnej, doprowadzając do granicy miasta ( ok. 25 min). Idąc wzdłuż szosy dochodzimy do Zębowic a potem przechodząc przez most na Nysie Szalonej, dochodzimy do Paszowic. Po kilkuset metrach dochodzimy do drogi Paszowice – Bolkowice, kierując się zgodnie z oznaczeniem szlaku przekraczamy most na Nysie Szalonej i wchodzimy do wsi Czernica (1 godzina). Dochodzimy do głównej drogi, przecinamy ją a po ok. 250 metrach skręcamy w prawo; polna drogą dochodzimy do trasy Jawor – Roztoka. Idziemy wzdłuż drogi ok. 100 m, po czym skręcamy w lewo i drogą polną dochodzimy do kamieniołomu w Gniewkowie, który jest zalany wodą i tworzy malownicze jeziorko. Znad urwiska dostrzec można panoramę okolicy. Dalej szlak biegnie przez las, aż do drogi Zimnik – Kostrza, następnie wiedzie wzdłuż małego potoku, a potem łukiem w lewo prowadzi na niewielką polanę z pozostałościami po betonowych budynkach. Obszar ten jest już własnością muzeum byłego obozu koncentracyjnego Gross – Rosen; należy udać się wzdłuż ogrodzenia byłego obozu kontrakcyjnego do właściwego wejścia. (1.30 -1.45godz.). Muzeum jest czynne w okresie od 1 maja do 30 września w godz. 8:00 - 19:00, natomiast w okresie od 1 października do 30 kwietnia w godz. 8:00 - 16:00.
Szlak prowadzi dalej do szosy Rogoźnica – Strzegom.

Z myślą o wycieczkach rowerowych, na mapie przedstawiono kolorem fioletowym drogę wiodącą z Czernicy do Rogoźnicy - obozu Gross – Rosen. Trasa wycieczki biegnie przez miejscowości: Czernica – Gniewków – Dzierzków – Borów – Kostrza – Rogoźnica.